Nuffnang

Friday, December 31, 2010

TAHUN BARU DAN KEBERKATAN UMUR

Saya kira, dalam kalangan anak muda, baik di kampung atau di bandar, penghujung tahun masehi lebih dirasai berbanding penghujung tahun hijrah. Bahkan saya fikir boleh sahaja anak-anak muda tidak tahu pun bila penghujung tahun hijrah kalau tidak ada cuti pada tarikh 1 Muharram itu dan televisyen serta radio tidak menguar-uarkannya.

Masakan tidak. Penghujung tahun masehi, kita berpesta dengan bunga api berdentum-dentam, sama dengan negara-negara barat yang meraikan tahun baru pada malam 1 Januari, tepat jam 12 tengah malam. Itu kita belum ambil kira konsert-konsert yang diadakan dan artis-artis yang sama terkinja-kinja menyambut tahun baru masehi bersama-sama dengan lautan manusia yang sama menonton konsert.

Dalam pada itu, kita juga nanti akan jumpa anak-anak muda sama berseronok melakukan perbuatan keji seperti zina, minum arak dan dadah. Kita juga belum ambil kira parti bogel yang diadakan secara haram di mana-mana kelab malam (err...ada ke parti bogel yang halal ?). Lagi satu, kita juga belum menghitung anak-anak muda remaja bangsa kita tak pasal-pasal berpesta merempit di jalanan seolah-olah jalanraya itu mak bapak mereka yang punya. Oh ya, kita juga belum kira nanti berapa ramai anak gadis kita menggadaikan daranya untuk kepuasa nafsu serakah. Ooopppss....minta maaf, yang sudah tidak ada dara pun sama juga, berseronok-seronok dengan pasangan masing-masing. Dosa, halal dan haram seolah-olah 'tidak wujud' lagi ketika hendak menyambut tahun baru masehi.

Apa kepentingan menyambut tahun baru ? Saya kira dengan meletakkan azam tahun baru, itu sahajalah kepentingannya. Selain pejabat-pejabat kerajaan telahpun menyiapkan laporan tahunan dan syarikat-syarikat swasta bersiap-sedia nak buka buku baru untuk tahun hadapan serta melaksanakan rancangan syarikat yang telah diatur sejak tahun lepas, apa lagi kepentingan menyambut tahun baru ?

Minta maaf, saya tidak nampak dengan menyambut tahun baru itu, segala-galanya akan menjadi lebih baik. Bahkan, kita perlu segera ingat, tahun baru itu bererti umur dunia sedang berkurang sedikit demi sedikit. Kita sedang hendak menghampiri usia penamat. Siapa kata tahun baru itu ertinya semakin bertambah ? Salah. Sebenarnya semakin berkurang. Begitu juga dengan umur kita. Jika tahun depan kita sudah naik 23 tahun, sebenarnya umur kita sedang berkurang. Kerana Tuhan telah terlebih dahulu tahu bila kita akan mati. Sedang kita pula masih terkinja-kinja menyambut tahun baru, parti selamat hari jadi dan sebagainya.

Kerana itulah, kita perlu selalu berdoa supaya umur yang kita lalui ini diberkati. Kita lihatlah bagaimana umur nabi kita yang hanya sekitar 63 tahun itu. Dengan berkat kenabian dan rahmat kasih sayang Tuhan, perjalanan hidup nabi yang hanya 63 tahun telah berjaya menggoncang dunia dengan gerakan penyucian akidah yang mulanya terhimpit dan tersepit. Sudahlah begitu, nabi yang maksum itu pun bertaubat setiap hari atas tanda bersyukur. Kita ini ? Dapat bangun tidur pada keesokan hari pun kita tidak sudi mengucapkan tahmid kepada Tuhan. Bagaimana kita mahu umur kita diberkati ?

Begitulah juga umur para ilmuwan seperti Ibnu Sina dan lain-lain. Dikhabarkan umur Ibnu Sina tidakpun mencapai 40 tahun (betulkan saya jika salah), namun kita lihatlah apa yang diwariskan olehnya kepada dunia. Sebuah kitab perubatan yang dihormati dunia sehingga sekarang. Itulah yang kita katakan keberkatan umur. Mengapa demikian ? Kerana umur kita itu tidak kita habiskan dengan keseronokan dunia, sebaliknya kita menyiapkan bekal untuk perjalanan ke akhirat.

Nah, tahun baru sebenarnya adalah petanda dunia semakin tua. Setiap tahun, berapa banyak kerosakan telah kita lakukan ke atas bumi Tuhan ini. Tidakkah kita berasa malu apabila penghujungnya kita berpesta-pesta pula ? Tentulah malu, kan ? Malu di sini ialah malu dengan Tuhan.

Bayangkan sahajalah ketika kita menghitung detik 12 tengah malam itu, nyawa kita diambil Tuhan...

Wallahua'lam...

Monday, December 20, 2010

SAYA MEMBESAR DENGAN LAGU-LAGU P.RAMLEE (4)

Meskipun filem-filem P.Ramlee keluaran Studio Merdeka tidak pernah lagi mengulang kejayaan filem-filemnya di Jalan Ampas, namun ianya tetap menarik untuk ditonton. Malah, pada pendapat saya, ada juga beberapa filem yang meninggalkan kesan di hati penonton seperti Ahmad Albab, Do Re Mi, Masam-masam Manis, Ragam P.Ramlee dan lain-lain.

Baik, saya masih bercerita tentang lagu-lagunya yang saya gemari. Dalam filem beliau yang berjudul Ragam P.Ramlee, saya amat meminati lagu Aduh Sayang. Inilah kali ketiga P.Ramlee menjadi 'dua manusia' dalam satu babak yang sama. :-) Pertama yang kita ketahui adalah dalam filem Anakku Sazali, kedua dalam filem Ibu Mertuaku saat beliau menyanyikan lagu Di Manakan Ku Cari Ganti. Dan yang ketiga adalah filem ini.


Jika saya tidak salah, pemuzik yang meniup saksofon itu adalah Datuk Ahmad Nawab. Ya, di Kuala Lumpur, beliaulah sahabat P.Ramlee yang handal bermain saksofon. Jika di Singapura, Yusuf B. selaku guru beliau adalah pemainnya dan anda boleh lihat Yusuf B. di dalam filem Labu-Labi. P. Ramlee hanya membuat aksi sahaja, kerana menurut Datuk Ahmad Nawab, P.Ramlee tidak pernah tahu bermain saksofon.

Menurut P.Ramlee, filemnya yang satu ini adalah unik berbanding filem-filemnya yang lain kerana menampilkan kita bahagian yang berbeza iaitu muzikal, komedi dan drama secara berasingan. Bagi bahagian muzikal, saya tak ingat entah berapa lagu yang dinyanyikan P.Ramlee dan Saloma. Manakala bagi bahagian komedi, ianya berjudul Minta Nombor Ekor. Kalau anda tidak tergelak ketika menonton bahagian ini, saya rasa anda patut pergi buat pemeriksaan kerana dikhuatiri urat ketawa anda sudah putus. :-)

Namun demikian, amat malang sekali kerana Mintak Nombor Ekor diharamkan tayangannya. Kalau yang bernasib memiliki VCD terawal Ragam P.Ramlee, anda boleh menonton drama komedi itu.

Bahagian drama pula, P.Ramlee menampilkan drama bercorak purba iaitu Damaq. Menurutnya juga, skrip untuk drama ini telah siap ketika beliau di Singapura lagi di mana jalan ceritanya digarap oleh HM Rohaizad. Namun, tidak diketahui sebabnya mengapa P.Ramlee menangguhkan pembikinannya sehinggalah beliau berpindah ke Kuala Lumpur. Saya fikir, kalaulah ianya disiapkan di Singapura, pasti lebih menyerlah dan hebat memandangkan tenaga kerja di Singapura lebih mahir berbanding di Kuala Lumpur.

Dalam drama Damaq ini, anda akan menyaksikan banyak dialognya berbentuk pantun dan ianya amat menarik sekali. Mungkin kita boleh samakan dengan corak dialog dalam filem Sumpah Orang Minyak. Namun, saya dapati filem ini, bahasanya lebih indah.

Lagu lain yang saya minati ialah Rantai Terlepas. Lagu ini terdapat di dalam filem Do Re Mi.


Lagu ini, jika saya tidak salah liriknya ditulis oleh Ainon Jamal dan lagunya gubahan P.Ramlee. Do Re Mi dilihat sebagai cuba menyaingi atau mengenang kembali waktu beliau bersama-sama dengan Sudin dan Ajis di Jalan Ampas dahulu dalam trilogi Bujang Lapoknya. Namun, Do Re Mi gagal. Gagal di sini bermaksud gagal mencapai 'box office'. Namun, banyak juga dialog atau babak di dalamnya dikenang-kenang sampai sekarang. Hehehe...

Saya paling lucu melihat aksi Re (A.R. Tompel) memasak sambil bergurau-gurau dengan ahli mesyuarat tingkap (entah siapa namanya). Jika anda perhatikan, elemen komedi dalam trilogi Do Re Mi jauh berbeza dengan Bujang Lapok. Bujang Lapok tampak lebih sopan dan nakal dalam kehalusan. Sebaliknya, trilogi Do Re Mi terang-terangan menggunakan bahasa kasar seperti bodoh, bahalol, tolol, toyol, bentara guru (Pak Maon dan isterinya), anak haram (Laksamana Do Re Mi) dan banyak lagi bahasa kasar yang lain malah berunsur lucah pula.

Tapi, siapa dapat menafikan bahawa itulah realiti masyarakat kita bila masuk bab memaki orang. Itulah perkataan yang digunakan. Nah, bila kita lihat dalam filem, baru kita tahu kasarnya perkataan itu semua, namun kita selalu pula menyebutnya.

Kembali kepada lagu Rantai Terlepas, ianya dinyanyikan selepas P.Ramlee bercerai dengan isterinya akibat gagal dalam 'projeknya'. Hehehe...

Ahah, lagi satu lagu 'nakal' P.Ramlee dalam filem ini ialah Obat. Hehehe....
Saya fikir, inilah lagu nak 'kelentong' orang yang paling baik yang pernah dihasilkan...sehinggakan bila kita istilahkan orang yang kelentong orang lain sebagai 'jual obat'. Hehehe...itulah P.Ramlee yang berjaya menyuburkan istilah aneh dalam budaya masyarakat Malaysia.


Kalau anda perhatikan baik-baik, ada dua orang lelaki ketawa melihat aksi Ibrahim Din (Mi) menyanyi. Tak tahulah kenapa. hehehe... Paling best apabila tak pasal-pasal A.R. Tompel main suara tinggi bila masuk rangkap terakhir.

Nasib Do Re Mi merupakan sekuel kepada filem Do Re Mi. Menariknya, Sudarmaji yang satu ketika dahulu di Singapura merupakan penulis lirik beliau yang hebat di samping juga pelakon pembantu, turut sama bekerja dengan beliau di dalam filem ini sebagai penghasil jalan cerita dan P.Ramlee sebagai penulis skrip. Ceritanya berkembang lebih jauh dengan muncul watak baru seperti Pak Maon (Mahmud June) dan isterinya serta anaknya Nora (Mahyon Ismail). Dalam filem ini juga, anda dapat lihat Hussein Abu Hassan (suami Mahyon) berlakon sebagai salah seorang geng si Komeng (Idris Hashim). Namun begitu, di dalam kredit filem, anda akan ketemukan nama beliau sebagai Husni Hassan, bukannya Hussein Abu Hassan. Menurut cerita, setelah beliau menukar namanya kepada Hussein Abu Hassan, beliau menjadi terkenal terutama dengan gayanya yang unik. Ya, mungkin daripada ajaran P.Ramlee sendiri, siapa tahu ?

Kalau anda fikir pelakon sekarang banyak menggunakan nama komersial, artis dahulu pun sama. Nama sebenar pelakon Mariani adalah Mariam Ismail. Saloma pula bernama Salmah Ismail. Roseyatimah pula merupakan gabungan nama dengan ibunya Neng Yatimah. Jika saya tidak salah namanya ialah Rosnah. P.Ramlee yang telah mengilhamkan nama itu dan kekal hinggalah ke akhir hayatnya. Siput Sarawak sendiri bernama sebenar sebagai Ramlah Mohamad Sulaiman.

Anda tentu ingat Wahid Satay, bukan ? Wahid Satay itu sendiri bernama Wahid Ahmad. Kalau Mat Sentul pula, nama sebenarnya ialah Rasif bin Yahya. Haa...sekadar menyebut beberapa nama yang memang menggunakan nama komersial dalam lapangan mereka masing-masing.

Kembali kepada lagu, saya meminati Sua Sue Kemuning.


Kemudian, saya juga amat meminati lagu Malam Pesta Muda-mudi yang dinyanyikan Saloma itu. Dan, Saloma nampak comel menyanyikannya. Hehehe...


Filem Ahmad Albab merupakan antara 3 filem arahan P.Ramlee yang menggunakan latar negara Arab kononnya. Di dalam filem ini, P.Ramlee menjadi gembala kambing yang miskin dan memiliki pelat Arab yang paling teruk sekali. Hehehe...

Si Saloma pula ada bunyi Singapura pula. Hahaha...

Lagu yang saya minati di dalam filem ini ialah Pengantin Baru.


P.Ramlee menasihatkan kita bahawa kebahagiaan itu datangnya daripada Tuhan. Hal itu memanglah benar sama sekali. Menariknya, liriknya ini ditulis oleh A.R. Tompel manakala lagunya digubah oleh P.Ramlee. Menurut rancangan Gemilang Filem Melayu, P.Ramlee dan A.R. Tompel telahpun bekerja bersama-sama sejak di Jalan Ampas lagi. Kelebihan A.R. Tompel ialah beliau beliau mahir dalam penulisan Bahasa Melayu manakala P.Ramlee amat mahir berbahasa Inggeris. Justeru, pengarah-pengarah India ketika itu akan menyuruh mereka berdua menterjemahkan skrip dalam bahasa Inggeris ke dalam bahasa Melayu. 

Baik, dalam filem Anak Bapak pula, terdapat tiga buah lagu yang saya suka, iaitu Terbang Burung Terbang, Kalau Jodoh Tak Ke Mana dan Keroncong Kuala Lumpur.


Kalaulah P.Ramlee boleh mengorat seorang perempuan dengan cara yang sebegini, maka saya tak hairanlah kalau permaisuri seorang sultan boleh 'sangkut' dengannya satu ketika dahulu. Lihatlah 'nakalnya' P.Ramlee mengorat Roseyatimah di dalam filem ini. 

Menariknya lagu ini ialah seakan-akan muzik berentak A go go yang dimainkan di dalam rumah itu cuba 'dimesrakan' dengan rentak lagu cara P.Ramlee. Sebab apa ? Sebab mana ada lagu A go go ada elemen biola di dalamnya. Dan hasilnya adalah apa yang anda tonton itu. Cukup manis dan menawan. Hehehe...


Pada pendapat saya, lagu ini sepatutnya dinyanyikan sebelum lagu Selamat Pengantin Baru. Barulah ada turutannya. Hehehe...

Begitu P.Ramlee memuji Kuala Lumpur, namun orang-orang di Kuala Lumpur atau rakyat Malaysia menyisihkannya. Sungguh malang... :-(

Oopps...saya terlupa filem Masam-masam Manis. Ya, filem ini, P.Ramlee sangat 'jahat'. Masakan tidak, tak putus-putus ideanya nak mengenakan jirannya yang juga sama cilakak sepertinya. Hehehe...

Dalam filem ini, P.Ramlee terpaksa melakukan banyak kerja seperti menulis skrip, mencipta lagu dan menyunting. Hal ini kerana di Studio Merdeka, tenaga kerjanya masih baru dan tidak mahir. Saya hairan juga mengapa tenaga kerja di Singapura tak mahu berhijrah beramai-ramai ke Studio Merdeka, barulah best, ye tak..?

Baik, dalam filem ini, menggemari lagu Ai Ai Twist. Hehehe...


Dan juga lagu ini iaitu Apa Guna Berjanji. Penyanyinya adalah Saloma dan dilakonkan oleh Sharifah Hanum. Bahagian permulaan adalah yang paling 'best' bagi saya. :-)


Lagu terakhir yang dapat saya ceritakan di sini ialah lagu Entah Di Mana. Ianya terdapat di dalam filem Keluarga 69.


Saya tak tahu kenapa, namun lagu ini amat istimewa. Dalam keadaan P.Ramlee dan muzik bawaannya ditolak, beliau masih dapat menghasilkan lagu seperti ini. Sayang sekali, kelihatannya heroin filem ini kurang menyerlah. Lebih menyerlah lagi Siput Sarawak yang memegang peranan sebagai ibu kepada si Milah dan isteri kepada Abu (Idris Hashim). Atau saya rasa heroin cerita ini yang sebenarnya adalah Siput Sarawak sebenarnya memandangkan beliaulah yang 'menerima' P.Ramlee ketika P.Ramlee 'jatuh'. Ya, saya kira filem ini seolah-olah refleks kepada kejatuhannya ketika itu. 

Ketika itu, P.Ramlee benar-benar kehilangan kawan. Ramai yang menyisihkannya. Dan 'kebetulan', dalam filem ini ada dialog, "Nak harapkan kawan, seorang pun tak boleh harap..." Kemudian ianya dijawab, "Memang adat dunia, cik. Kawan ketawa senang nak cari, kawan menangis seratus payah satu nak dapat !"

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sejujurnya, P.Ramlee dan lagu-lagunya semacam telah menjadi sebati dengan hidup saya. Kebetulan juga ayah dan ibu saya gemar mendengar lagu-lagunya, maka saya juga terikut sama. Begitu juga atuk dan nenek saya serta saudara-mara saya, semuanya suka mendengar lagu P.Ramlee. Lebih mengharukan lagi, atuk saya dahulu pernah bekerja di Singapura dan selalu benar berjumpa dengan P.Ramlee dan rakan-rakannya. Dan atuk saya pun bersetuju dengan dokumentari P.Ramlee itu. Katanya, "Memang masa itu orang-orang entah siapa nak jatuhkan P.Ramlee."

Manusia yang baik memang tidak pernah dapat lari daripada orang-orang yang busuk hati. Sedangkan nabi pun dibenci ramai manusia, inikan pula kita orang-orang biasa.

P.Ramlee telah meninggalkan khazanah berharga, dan beliau diakui adalah sebahagian daripada sejarah penting negara. Kalau ada manusia di Malaysia ini yang tidak mengenal P.Ramlee, ertinya mereka masih belum kenal negara mereka yang satu ini. 


P.Ramlee juga mengiyakan, bahawa meskipun kita cuma 'kecil', namun hati dan semangat kita 'besar'...

Semoga Allah s.w.t. mencucuri rahmat ke atas rohnya. Al-Fatihah...

-TAMAT-

Monday, December 13, 2010

ANAK AYAM (AURAT PEREMPUAN)


Anaklah ayam
Anak ayam turun sepuluh,
Mati seekor, mati seekor,
Tinggallah sembilan.

Memanglah cantik,
Memang cantik menayang badan,
Hukumnya Tuhan, hukumnya Tuhan,
Buat tak heran.

Anaklah ayam
Anak ayam turun sembilan,
Mati seekor, mati seekor,
Tinggallah lapan.

Mukanya lawa,
Muka lawa takde bandingan,
Jangan bersolek, jangan bersolek,
Berlebih-lebihan.

Anaklah ayam,
Anak ayam turunlah lapan,
Mati seekor, mati seekor,
Tinggallah tujuh.

Pesannya nabi,
Jangan dinampakkan susuk tubuh,
Kelaknya diri, kelaknya diri,
menjadi lusuh.

Anaklah ayam,
Anak ayam turunlah tujuh,
Mati seekor, mati seekor,
Tinggallah enam.

Kalau berjalan,
Janganlah datang berlenggok-lenggok,
Nanti lelaki, nanti lelaki,
Terangguk-angguk.

Anaklah ayam,
Anak ayam turunlah enam,
Mati seekor, mati seekor,
Tinggallah lima.

Lindungi dada,
Jangan dinampak setiap masa,
Kelak bernafsu, kelak bernafsu,
Para pemuda.



Anaklah ayam,
Anak ayam turunlah lima,
Mati seekor, mati seekor,
Tinggallah empat.

Memanglah padan,
Akhlak buruk perangai setan,
Peduli apa, peduli apa,
Pada pakaian.

Anaklah ayam,
Anak ayam turunlah empat,
Mati seekor, mati seekor,
Tinggallah tiga.

Ibulah bapa,
Ibu bapa main peranan,
Didiklah anak, didiklah anak,
Takutkan Tuhan.


Anaklah ayam,
Anak ayam turunlah tiga,
Mati seekor, mati seekor,
Tinggallah dua.

Pakaian suci,
pakaian suci adalah malu,
Malulah iman, malulah iman,
Kekal di kalbu.

Anaklah ayam,
Anak ayam turunlah dua,
Mati seekor, mati seekor,
Tinggallah satu.

Lelaki soleh,
Adalah untuk wanita solehah,
Hidupnya tenang, hidupnya tenang,
Penuh barokah.

Kalaulah puan,
Kalau puan takutkan Tuhan,
Taat pada-Nya, taat pada-Nya,
Sampai dikafan...


BINTANG SURAYA

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. yang berkata, "Kami sedang duduk bersama para sahabat Rasulullah SAW Ketika Surah Jumuah turun kepada baginda lalu baginda membacakan ayat "...Dan juga (telah mengutuskan Nabi Muhammad kepada) orang-orang yang lain dari mereka, yang masih belum datang..."


Seseorang bertanya kepada Rasulullah SAW sebanyak dua atau tiga kali tetapi baginda tidak menjawab. Bersama kami ialah Salman al-Farisi. Rasulullah SAW berpaling kepadanya dan meletakkan tangan baginda ke atas paha Salman seraya bersabda, "Sekiranya iman berada di bintang Suraya sekalipun, nescaya lelaki dari bangsa ini yang akan mencapainya." 


(Sahih Muslim, Kitab Fada'il as-Sahabah hadis 6178 dan Sahih Bukhari, Kitab Tafsir, Jilid 5, halaman 108)


Allah SWT dalam surah Muhammad ayat 38 berfirman, "Dan jika kamu berpaling (daripada beriman, bertakwa dan menderma) Dia akan menggantikan kamu dengan kaum yang lain; setelah itu mereka tidak akan berkeadaan seperti kamu."


Ketika turun ayat ini, para sahabat bertanya kepada Rasulullah SAW, siapakah yang akan menggantikan kami ? Baginda menepuk bahu Salman al-Farisi dan bersabda, "Dia dan kaumnya ! Dan jika agama berada di bintang Suraya sekalipun, nescaya yang akan mengambilnya adalah lelaki dari bangsa Farsi." 


(Tafsir Ibnu Kathir, Jilid 4, halaman 182)

Insya Allah, nanti kita akan lihat beberapa individu hebat yang kita telah akui sejak zaman-berzaman akan kehebatan mereka dalam bidang ilmu agama, ilmu matematik dan juga banyak lagi disiplin-disiplin ilmu yang lain.

Dan mereka kebanyakannya berbangsa FARSI atau memiliki susur-galur keturunan berbangsa Farsi.

BERSAMBUNG...

Sunday, December 12, 2010

SAYA MEMBESAR DENGAN LAGU-LAGU P.RAMLEE (3)

Ahh...dah lama tidak bersantai-santai begini. Beberapa entri yang lepas, saya cuba untuk 'serius'. Kali ini, saya mahu rileks-rileks saja.

Pada 20 dan 21 April yang lalu, saya telah menulis dua entri berkenaan dengan lagu-lagu P.Ramlee. Saya memang berhajat untuk menyambungnya namun sehingga hari semalam, saya langsung tidak tergerak hati untuk menulisnya. Nah, kini saya sambung semula.

Semua orang di Malaysia ini tahu P.Ramlee dan kenal beliau melalui filem-filemnya serta lagu-lagunya yang menusuk jiwa dan kalbu kita. P.Ramlee dikurniakan Tuhan dengan suara yang luar biasa dan hanya MILIKNYA. Biarpun ada beberapa manusia lain yang cuba menirunya seperti Musli Ramli dan Kahar Hamid, namun mereka meniru atas dasar kasih dan sukanya mereka pada P.Ramlee, bukan mahu menggantikan P.Ramlee.

Baiklah, belum habis kita bercerita tentang lagu-lagu P.Ramlee. Memandangkan lagunya hampir 300 buah, adalah mustahil saya menceritakan semuanya. Cukuplah sekadar yang saya minat dan hafal.

Anda pernah tonton filem Antara Dua Darjat ? Tentu pernah, bukan ? RTM dan ASTRO sudah banyak kali menayangkan filem itu. Ianya merupakan antara filem P.Ramlee yang mendapat pujian kerana usaha P.Ramlee cuba menampilkan tema berkenaan kelas sosial yang wujud di dalam masyarakat Melayu iaitu satu kelas bangsawan dan satu lagi kelas bawahan atau biasa seperti kita ini. Menurut dokumentari P.Ramlee di History Channel, filem ini dihasilkan P.Ramlee ketika rumah tangganya bergolak. Ya, ketika itu isterinya adalah bekas permaisuri istana di Perak. Dek kerana pergolakan rumahtangganya, mungkin P.Ramlee cuba mengenang kembali saat-saat mereka begitu sukar bercinta memandangkan taraf mereka yang jauh berbeza. Saya boleh bayangkan pada tahun 60-an, sistem kelas memang masih kuat diamalkan, bukan ? Apatah lagi melibatkan keluarga diraja.

Ok, terdapat beberapa lagu yang saya minat di dalam filem ini. Antaranya ialah ALUNAN BIOLA. Lagu ini dihasilkan P.Ramlee dalam rentak keroncong.


 

Pada pendapat saya, irama keroncong amat enak didengar kalau penyanyinya memiliki suara yang 'dalam' seperti P.Ramlee ini. Amat menyentuh jiwa mendengarkannya. M.Nasir pernah cuba mengubah irama Srikandi Cintaku yang pada mulanya berentak rock kapak. Hasilnya, teramat-amat menarik dan kenalah pula dengan suara M.Nasir yang lunak itu.
Menariknya, ada sebuah filem moden yang seakan-akan menyamai babak ini iaitu filem Mukhsin. Kita dapat lihat Adibah Noor menyanyikan lagu keroncong Hujan dan ketika itupun hari sedang hujan.

Satu lagi yang saya musykilkan, agaknya berapa banyak air yang digunakan P.Ramlee untuk babak ini. :-)

Seperti biasa, sesuatu filem P.Ramlee itu amat dibantu dengan kekuatan lagu-lagunya. Lagu lain yang sememangnya menjadi 'agung' dalam industri muzik tanah air ialah lagu GETARAN JIWA. 


Saya kira Sudarmadji telah berusaha sedaya upaya untuk menghasilkan lirik sebagus ini untuk sebuah lagu yang bertemakan cinta. Pada hemat saya, Tengku Zaleha 'sangkut' pada 'Ghazali' apabila sampai pada bait lirik,

"Andai dipisah lagu dan irama, lemah tiada berjiwa hampa..." :-)

Kita umpamakanlah yang lagu itu mewakili Ghazali dan irama mewakili Tengku Zaleha. Bayangkan sebuah lagu dengan irama yang buruk, lagu akan menjadi buruk sama sekali. Kita tentu pernah mendengar orang bertanya, "Lagu apa ini ? Kenapa teruk sangat ?" Ha, itulah bahana irama yang rosak dalam sebuah lagu. Sebab itulah lagu dan irama tidak boleh dipisahkan.
Ini pendapat saya saja.

Filem lain yang pada mulanya saya tidak berapa suka ketika kecil dahulu iaitu IBU MERTUAKU. Kenapa saya tidak suka pada mulanya ? Kerana penamatnya amat mengecewakan. Sudahlah ditipu Sabariah dan Dr.Ismadi serta ibu mertuanya, dicucuk pula matanya dengan garfu. 

Kalau saya menjadi Kassim Selamat @ Osman Jailani, saya akan mencekik Nyonya Mansur dan menampar muka Sabariah laju-laju di samping menyepak punggung Dr. Ismadi yang kononnya cuba menebus dosa 'merampas' Sabariah dengan 'memulangkan' penglihatan Kassim Selamat. Perghh...itu adalah falsafah yang hebat.

Baiklah, lagu 'berhantu' yang amat saya minati di dalam filem ini ialah JANGAN TINGGAL DAKU dan DI MANAKAN KU CARI GANTI.




Jangan Tinggal Daku amat menggamit orang-orang macam Sabariah. Hehehe...tengoklah bagaimana dia mendengar lagu dendangan Kassim Selamat dengan orkesnya sampai berguling-guling sambil membuat muka 'bernafsu'. Aduhai...
Di Manakan Ku Cari Ganti menjadi teramat berbeza selepas dokumentari P.Ramlee ditayangkan. Saya hampir menangis ketika mendengarkan lagu ini. Masakan tidak, sedangkan Hashimah Yon sendiri menangis ketika melihat P.Ramlee menyanyikan lagu ini untuk rakaman. Janji P.Ramlee pada Hashimah Yon ketika itu, bahawa lagu ini akan terus dikenang orang walaupun 40 tahun mendatang. Dan benarlah dan tepatlah janjinya itu, padahal P.Ramlee tidak pernah sempat melihat janjinya menjadi kenyataan.

Jika saya tidak salah, P.Ramlee pernah menyanyikannya semula di dalam filem ENAM JAHANAM. Tetapi malang sekali, dengan keadaan studio yang serba kekurangan di Kuala Lumpur, lagu ini menjadi hambar di dalam filem itu. Tidak menusuk kalbu seperti dalam filem Ibu Mertuaku. Padahal punca lagu itu sama, kerana kematian seorang isteri. 

Ibu Mertuaku mula saya minati ketika saya mula tahu bagaimana seharusnya kita menentukan jalan hidup. Ketika nafsu menggila, boleh saja kita tersalah memilih jalan dan menjahanamkan diri sendiri. Kerana itulah, iman amat penting dalam diri kita di samping ibadah yang berterusan. Kassim Selamat tersalah langkah dengan 'enjoy' semahu-mahunya dengan duit ibu mertuanya, sehingga padahya, beliau terpaksa berpindah ke bawah kolong rumah orang, sedang isterinya sarat mengandung. Siapalah yang tidak tertekan dan bersedih. 

Dalam filem SUMPAH ORANG MINYAK, terdapat dua buah lagu yang menjadi kesukaan saya. Pertama ialah lagu TARI TUALANG TIGA dan TUDUNG PERIUK.
Tari Tualang Tiga dinyanyikan oleh Saloma. Tariannya amat menarik sekali. Kedengaran pula para penari itu menepuk-nepuk peha mereka ketika menari. :-) Koreografer tarian ini adalah NORMADIAH yang bergandingan dengan P.Ramlee dalam filem BUJANG LAPOK yang memegang peranan tuan rumah. Menurut cerita, P.Ramlee amat berpuas hati dengan tarian ini kerana ianya amat sesuai dengan lagu itu sendiri.


Haa...bagi yang bukan peminat P.Ramlee. Lagu ini dikira asing, betul tak ? Sudahlah tajuknya pun pelik, TUDUNG PERIUK. Boleh ke tudung periuk dibuat lagu ? Boleh sahaja kalau sudah penciptanya orang yang luar biasa. 


Tudung Periuk adalah merupakan antara lagu tradisional ciptaan P.Ramlee yang 'luar biasa'. Iramanya sungguh merdu untuk dilupakan begitu sahaja. Anda boleh dengar bagaimana P.Ramlee melontarkan suaranya pada harkat Qarar. Dalam sistem bacaan berlagu Al-Quran, ketika P.Ramlee menyanyikan bait lirik, "Kainlah yang buruk hai berilah kami..." itu adalah merupakan harkat paling rendah atau disebut sebagai qarar. Kalau anda hendak membaca al-Quran dengan berlagu, inilah tingkatan suara yang perlu dilatih terlebih dahulu, sebelum melontar suara jawabul jawab atau tingkatan yang tinggi.

Inilah keunikan lagu Tudung Periuk. Anda boleh perhatikan bahawa lagunya bukanlah berkenaan dengan tudung periuk semata-mata. Tudung periuk itu seolah-olah hanyalah pembayang sahaja, sedangkan maksudnya lebih bertumpu kepada luahan Si Bongkok kepada Afidah yang pernah membantunya dahulu ketika dibalun oleh Salleh Kamil (saya lupa nama wataknya). 

Inilah lagu yang saya selalu berulangkali mendengarnya selepas lagu NAK DARA RINDU yang amat romantik itu.

Kita bercerita tengan filem komedi beliau pula. Filem komedi LABU-LABI juga terdapat beberapa buah lagu yang menarik.  Paling saya suka ialah lagu YANG MANA SATU. Melihat P.Ramlee dan M.Zain cuba berebutkan Manisah amatlah melucukan. Dalam lagu itu, mereka cuba menonjolkan kehebatan masing-masing. Manisah pula cuba menyindir. :-)


Pada mulanya, saya ingatkan suara yang kedua itu memang milik M.Zain. Tetapi rupanya tidak. Ianya juga merupakan suara P.Ramlee. Hehehe...

Namun begitu, ianya menjadi berbeza apabila P.Ramlee merakamkannya semula untuk piring hitam. Kelihatannya suara P.Ramlee menjadi sengau pula di dalam rakaman piring hitam. Sedangkan suaranya di dalam filem kelihatan seperti meneran habis-habisan. Hehe...

Kalau anda dengar betul-betul, terdapat bunyi saksofon di dalam lagu ini. Haa...itulah dia Yusuf B. Anda boleh melihat beliau ketika Saloma mendendangkan lagu Bila Larut Malam di dalam filem ini.

Ahah, sebuah lagi filem komedi P.Ramlee ketika di Singapura yang amat saya minati ialah NUJUM PAK BELALANG. Lagu temanya sendiri amat saya minati. Namun, saya lebih suka versi filem berbanding versi piring hitam kerana versi piring hitam lebih perlahan berbanding versi filem yang agak rancak.


Entah apa kenanya, filem Nujum Pak Belalang ini ada beberapa 'error', Maksud saya di sini, ada sesetengah babak semacam dipotong. Seperti lagu KALAU KACA MENJADI INTAN, apabila sampai bahagian P. Ramlee menyebut, "Kalau mati dulu..." terus pergi kepada "Ooo..."


Saya mengandaikan bahawa mungkin liriknya itu ada semacam tidak elok ataupun mungkin sahaja negatif filem ini sedikit rosak. Mungkin.

Begitu juga ketika bunyi dentuman meriam daripada bahtera Sultan Masai. Apabila datang seorang utusan yang kelam-kabut cuba memberitahu ketibaan bahtera tersebut, secara tiba-tiba babak itu dipotong dan terus sambung kepada titah sultan yang menyuruh askarnya menyambut ketibaan bahtera itu mengikut niat mereka.

Lagu lain yang saya amat suka di dalam filem ini ialah KETIPANG PAYUNG. Aww...penyanyinya RAHMAH RAHMAT amat cantik dan cun sekali di dalam filem ini. Saya rasa setakat ini, tidak ada gandingan beliau dengan P. Ramlee di dalam mana-mana filem melainkan dalam nyanyian sahaja.


Seorang kawan saya pernah memberitahu, "Aku tak pernah dengar lagu yang boleh bercerita pasal daun, lepas tu jadi pantun..."

Hahaha...itulah kehebatan P.Ramlee dan penulis lirik gandingannya, iaitu Sudarmadji.

Rahmah Rahmat juga pernah berduet dengan P.Ramlee di dalam lagu JANGAN ADIK ANGAN-ANGAN dari filem MUSANG BERJANGGUT. Ya, ini juga merupakan lagu kesukaan saya. 

BERSAMBUNG...

Thursday, December 02, 2010

DI MANA BARISAN ANAK MUDA KITA ???

Untuk tidak takut pada senjata musuh, mereka dilatih untuk 'bermain-main' dengan senjata

Untuk biasa dengan gerak disiplin kententeraan, mereka berlatih untuk berkawad

Nah, tiada lagi pandangan takut kepada musuh...


Mereka dan gambar Muhammad al-Durrah yang mati ditembak

Ya, melentur buluh biarlah dari rebungnya

Di negara orang, mereka sedang bersiap-siaga untuk membentuk barisan anak-anak muda yang sanggup syahid demi mempertahankan agama, bangsa dan tanahair.

Mari kita tengok di mana barisan pemuda kita :


Ya, mereka dan gaya mereka


Mereka mahu menjadi idola untuk dipuja


 Ya, mereka dan 'tanduk' mereka...


Ya, mereka dan pujaan hati mereka...


Mereka dan aurat mereka...



Mereka dan masa depan mereka...

Inilah hakikatnya...
Kita masih menjunjung budaya hiburan.
Sehinggakan ramai anak muda kita tidak mengenal siapa nabi mereka.

Ya, hiburan tidak salah, namun ia menjadi salah apabila dijunjung keterlaluan. Apatah lagi hiburan yang tidak menurut landasan syariat.

Video di bawah ini adalah contoh ibu bapa yang tahu ke mana sepatutnya anak mereka dibawa, dan anak-anak juga perlu mengenal siapa musuh sebenar mereka...